Osvježavajuća sjećanja iz Makarske/Refreshing memories from Makarska

Pepsi i Makarska prepoznali su se 1967. godine. Sinergija brenda i grada potrajala je dugo, do početka novog stoljeća. Na ovaj način, memorija grada pod Biokovom biva trajno sačuvana i u slatkim mjehurićima svjetskog branda. Društvene mijene čiji su svjedoci bili i Pepsi i Makarska odredile su njihovu budućnost. Danas se Pepsi puni drugdje, tvornice više nema, a Makarska brodi sve nemirnijim bespućima svjetske turističke pučine.

No, uspomene su ostale! Materijalnih je sve manje, dok su sjećanja upisana u kolektivnu memoriju grada i brojnih makarskih obitelji itekako živa i prisutna.

Emocija domaćina i oduševljenje turista čini izložbu Pepsi / Amfora događanjem čija će vrijednost vremenom samo rasti slaveći sretnu vezu svjetskog brenda i jedinstvene lokalne zajednice poput Makarske.

Vjerujemo kako je upravo turizam pridonio realizaciji Pepsi-stvarnosti u Makarskoj. Tih šezdesetih godina 20. stoljeća mali gradić pod planinom nalazio se na još jednoj povijesnoj prekretnici. Oporavak od kataklizme potresa 1962. godine, novoizgrađena Jadranska turistička cesta / Magistrala i nadasve senzacionalan krajolik učinili su Makarsku rastućim turističkim središtem. Kao da je samo nedostajao – Pepsi!

Naravno, turizam u Makarskoj počinje puno ranije, a u kontekstu ove izložbe vrijedi istaknuti kako su se kroz stoljeće turističkog razvoja Makarske bezalkoholna osvježavajuća pića u ograničenim količinima oduvijek nudila gostima i domaćima. Tako su se generacije Makarana rado prisjećale –  šabeza i pašarete kod Martinisa, klingl-klangla s Gorinke, sode jednog od pionira makarskog turizma Pjerina Gojaka, kao i  osvježajućih napitaka koje je njegov sin, Marin Rine Gojak, ujedno i brat velikog makarskog  slikara Antuna Gojaka,  te najveći donator makarske kulture,  punio u srcu Makarske kasnih četrdesetih godina 20. stoljeća.

Sve veća potražnja navela je i makarsku Uljaru da u svom malom poduzeću početkom šezdesetih godina napuni prve značajnije količine bezalkoholnih pića u vlastitom pogonu na obodu mitske makarske Osejave. Upravo je ovdje, 1967. godine i započela proizvodnja Pepsija u Makarskoj.

Sama izložba koncipirana je sa željom da ukaže na odnos Pepsija i Makarske. Već je prvo događanje, otvaranje prvog namjenskog pogona 1967. godine imalo veliko značenje u gospodarskom razvoju grada. Vjerujemo kako eminentnija gospodarska delegacija nikad ranije nije i neće posjetiti Makarsku!

Gospodarski zamah koji je uslijedio mijenjao je način života stanovnika Makarske i sam grad. Potrebno je sve više radne snage, u Makarsku se intenzivno naseljava,  dok se istovremeno grad širi – ne samo kroz turističke kapacitete, nego i uz brojne proizvodne pogone. Proizvodnja Pepsija bila je među prihodovnijima u Makarskoj, a tržište koje je pokrivala bilo je za ono vrijeme enormno – upravo toliko da je bilo godina kada je do Pepsija bilo zaista teško doći! Osim razvoja tvornice, nastojali smo prikazati i svakodnevicu te njene mijene, a posebno radnike i njihovo radno okruženje.

Dio izložbe naslovljen ‘Pepsi oko nas’ svojim postavom vraća nas u vrijeme kada je, kako se čita na promotivnom materijalu, Makarska bila – grad Pepsi Cole!

U ovom je kontekstu zasebno istaknuta uloga Pepsi / Amfore u sportskom, kulturnom i zabavnom životu grada. Sport, posebno KK Amfora, ekspedicija makarskih planinara na Ararat, prvenstvo Hrvatske u jedrenju 1990. godine, izložba Kačićev trg kroz povijest, pokroviteljstvo nad nezaboravnim makarskim Porinom, obnova kulturne baštine, sudjelovanje u uređenju Marinete i uspostavi prve službe hemodijalize u Makarskoj –  a prije svega velika materijalna pomoć Hrvatskoj vojsci u danima Domovinskog rata.

Cijela ova izložba mali je doprinos prepoznavanju značenja i uloge tvornice kojoj kraj njena postojanja 2000. godine nije oduzeo niti umanjio vrijednost i zasluge za sveukupni razvoj grada pod Biokovom.


Pepsi and Makarska met all the way back in 1967. The synergy of the brand and town lasted for a long time, up until the beginning of the new millennium. In this way, the memory of the town beneath Biokovo is permanently preserved in the sweet bubbles of the world brand. Social changes witnessed by both Pepsi and Makarska have determined their future. Today, Pepsi is bottled elsewhere, the factory is no more, and Makarska navigates the increasingly turbulent waters of the world tourist scene.

However, the memories remain! While material traces are fewer, the memories inscribed in the collective memory of the town and the numerous families of Makarska are very much alive and present. The emotions of the hosts and the enthusiasm of the tourists make the Pepsi/Amfora exhibition an event whose value will only grow over time, celebrating the happy relationship between a global brand and a unique local community like that of Makarska.

We believe that tourism itself contributed to the realization of the Pepsi-Makarska relationship. In the 1960s the little town beneath the mountain found itself at yet another historical crossroad. Recovery from the cataclysmic earthquake of 1962, the newly built Adriatic highway, and above all, the sensational landscape made Makarska a growing tourist center. It was as if only one thing was missing – Pepsi!

Of course, tourism in Makarska began much earlier, and in the context of this exhibition, it is worth noting that throughout the century of Makarska’s tourism development, non-alcoholic refreshing drinks have, in limited quantities, always been offered to guests and locals. Thus, generations of people from Makarska fondly remember – šabezo and pašareta at Martinis, klingl-klangl from Gorinka, soda from one of the pioneers of Makarska tourism Pjerin Gojak, as well as refreshing drinks that his son, Marin Rine Gojak, also the brother of the great Makarska painter Antun Gojak and the largest donor to Makarska culture, bottled in the heart of Makarska in the late 1940s. Increasing demand led the Makarska Oil Mill to bottle the first significant quantities of non-alcoholic beverages in its small plant on the edge of the mythical Makarska Osejava in the early sixties. It was here, in 1967, that the production of Pepsi in Makarska began.

The exhibition itself is designed to highlight the relationship between Pepsi and Makarska. The first event, the opening of the first dedicated plant in 1967, had great significance in the economic development of the town. We believe that a more prominent economic delegation had never before, nor will ever again, visit Makarska!

The economic boom that followed changed the way of life of Makarska’s inhabitants and the city itself. More and more labor was needed, which lead to a significant influx of people moving to Makarska. The city expanded – not only through tourist capacities but also with numerous production plants. Pepsi production was among the most profitable in Makarska, and the market it covered was enormous for its time – so much so that there were years when Pepsi was really hard to come by! Besides the development of the factory, we tried to portray everyday life and its changes, especially the workers and their working environment.

A part of the exhibition titled ‘Pepsi around us’ takes us back to a time when, as the promotional material reads, Makarska was – the city of Pepsi Cola! In this regard, the role of Pepsi/Amfora in the sports, cultural, and entertainment life of the town is highlighted. Sports, especially KK Amfora, the expedition of Makarska mountaineers to Ararat, the Croatian sailing championship in 1990, the exhibition Kačić square through history, the sponsorship of the unforgettable Makarska Porin, the restoration of cultural heritage, the participation in the arrangement of Marineta and the establishment of the first hemodialysis service in Makarska – and above all, substantial aid to the Croatian army during the days of the Homeland War.

This entire exhibition is a small contribution to recognizing the significance and role of the factory, whose closure in the year 2000 did not diminish its value or contributions to the overall development of the little town beneath Biokovo.